Köpvillkor för köp på ELDIREKT.se ( TOTAL EL AB 556537-5713 )

Försäljning sker till privatperson, företag, förening, myndighet, kommun och juridisk person. Vi ingår ej avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.Vi reserverar oss för prisfel på vår webbshop, vid uppenbart felaktig prissatta varor eller felaktig beskrivning förbehåller vi oss rätten att annullera ordern.

Samtliga priser visas som standard inklusive svensk moms. Minimiorder 199:-

Fraktkostnader samt eventuella andra avgifter syns i kassan innan köp genomförs. I dagsläget levererar vi endast till vissa länder inom EU* ( Ej Åland ). Vi skickar i dagsläget inte varor till Norge.

Begränsningar kring leveransadresser, fraktkostnader, transportsätt, samt vilka artiklar som kan levereras kan förekomma beroende på geografiskt läge.

Alla beställningar ska ske via vår hemsida. Beställningar lagda på fax, email eller telefon godkännes ej om så inte har avtalats. Kunden svarar själv för att adressuppgifter är korrekt ifyllda. Vi förbehåller oss rätten att logga IP-nummer vid beställning, alla personuppgifter skyddas av gällande personuppgiftslagar. Vi sparar endast de uppgifter som krävs för att kunna fullfölja våra åtagande gällande dina beställningar. Läs mer här

Viktigt om elmaterial.

De flesta av våra produkter för fast installation kräver installation av behörig fackman. På Installatörsföretagen och elsäkerhetsverket.se kan man läsa mer om vad man själv får göra eller kontakta oss om du är osäker på vad som gäller.

Leveranstider.

Lagerförda produkter skickas från oss snarast. Tid varierar beroende på arbetsbelastning och tidpunkt för beställning. Utleveranser sker endast helgfria vardagar.

Varor med märkningen "Lagervara" är ämnad att "alltid" finnas på lager, vid slutförsäljning så har vi normalt dessa produkter igen på vårt lager vardagen efter. Vi reserverar oss för slutförsäljning av det som kallas "Lagervara" då det tyvärr ibland tar längre tid att återfå till lager än normalt. Sådana omständigheter inkluderar, men begränsas inte till saldofel, säljstopp, slutförsäljning, logistiska skäl.

Produkter med längre leveranstider framgår på respektive produkt, och skall ses som uppskattade då det ofta även är en anskaffningsvara för leverantör.

Leveranstiden anges i arbetsdagar det tar oss att få varorna till vårt lager.

Vi försöker undvika att restnotera produkter genom delleverans i den mån det går och istället inväntar ev slutsålda produkter för samleverans. Möjlighet till delleverans av en order bedöms i individuellt fall, vänligen kontakta kundservice via mail om förfrågan på detta finns. I annat fall utlevereras varorna så fort en order är komplett.

Kollinummer erhålls via email där det är applicerbart.

Det är kundens ansvar att se till att leveransen är komplett vid leverans innan arbetet påbörjas.

Stillestånd i arbete samt avbrott i arbete till följd av defekt, felaktig eller utebliven produkt ansvaras inte för. Kundens ansvar är att inom 8 dagar säkerställa och meddela oss om felleverans eller andra avvikelser uppkommit.

Normala lagervaror som tagit slut meddelas ni leveranstid inom 48 timmar då ni också har möjlighet att upphäva ert köp utan kostnad.

Normal transporttid är ca 1-5 dagar beroende på leveranssätt, produktens art, avstånd mm. Se lagerstatus för uppskattad leveranstid på respektive produkt i webshopen. Ändringar av pågående beställningar är normalt inte möjlig när din order börjat hanteras, utan är då i sk produktion. Kontakta kundservice för mer info.

Orderbekräftelse.

Direkt efter lagd beställning skickas det automatiskt ut ett bekräftelsemail till angiven mailadress. Om detta inte mottagits inom 24h, kontakta då kundservice.

Notera att orderbekräftelsen inte är en kvittens på ingått avtal, även i det fall belopp reserverats/dragits ( exempelvis vid kort eller direktbetalning som är hur denna typ av betalsätt fungerar ), utan endast en anmodan för köpet. Beställningen är realiserad först vid utleverans från oss / leverantör. Detta ifall beställningen innehåller vara/varor som av någon anledning inte kan levereras eller ersättas till motsvarande av oss. T.ex. på grund av men inte begränsat till, prisfel,systemfel,kraftig ökning i inköpskostnader.

Kvittens.

Kvitto på genomfört köp skickas ut i samband med att utleverans genomförs. På kvittensen återfinns bla. bolagets momsregistreringsnummer och namn/adress.

Leveranser.

Vi använder oss av följande fraktsätt. Beroende på beställningens beskaffenhet skickas varorna på olika sätt och bestäms av oss. Detta är utöver 'Utlämning i Malmö' som alltid finns som valbart alternativ.

PostNord - Varubrev (Standard)

Varorna levereras i första hand hem till brevlådan. I det fall paketet inte får plats eller speditören inte har möjlighet att utleverera till adressen går paketet automatiskt till ett ombud att hämtas. Det är speditören på lokal nivå som bedömer hurvida ett paket kan utlevereras eller gå till ombud. Vi kan inte styra detta.

PostNord - ServicePoint

Varorna levereras till ett av PostNords 2500 ombud, serviceställe i närheten av din adress där man kan hämta sina varor. SMS avisering sker när varorna finns på utlämningsstället.

Kundservice PostNord 8-18 020-232221    

Leverans dagtid / Hemleverans - Leverantörens egna transporter / lokal speditör (Endast Sverige)

Leverans dagtid till privatpersoner och företag. Vid tunga försändelser och långgods (Över 1m) är detta det enda valbara leveranssättet. Gäller främst oljefyllda raditorer, belysningsskenor och kabelrör. Transport sker då oftast direkt från leverantör till angiven adress, alternativt annan speditör som är verksam på orten. Gods levereras endast till port, tomtgräns etc. Inbärning utförs Ej. Kollinummer erhålls inte alltid.

Viktigt att ni har uppgett telefonnummer där ni nås dagtid.

Utlämning i Malmö- Egen tjänst för den som önskar hämta sina varor

Utlämning hos Total EL i Malmö på Ringugnsgatan 14A, vardagar mellan 8-15 Då våra beställningar behandlas i en viss turordning och ska hanteras är det viktigt att ni inväntar vårt besked att Er order finns att hämta (Ej orderbekräftelsen ) Leveranser från vårt lager till butiken sker 1-2 gånger dagligen Medtag legitimation, Ombud kan ej användas Kostnad 0:-

OBS! Speditören gör oftast endast ett leveransförsök. Vid misslyckad leverans pga av att kund inte varit anträffbar körs godset tillbaka till terminal. Ny utleverans kan ske mot avgift som baseras på avgiften vi debiteras av speditör / leverantör för detta. Kontakta då kundservice.

Gods som nekas vid leveransförsök av annan anledning än att det varit skadat eller defekt godkäns inte, utan kommer att bli debiterat enl. postens prislista för skrymmande gods.

Liggtiden för paket hos ombud kan variera mellan speditör ( vanligen 10 dagar ). Normalt finner man sista uthämtningsdag i speditörens avisering ( läs mer på respektive speditörs hemsida för aktuell information om liggtid )

I det fall det finns flera valbara fraktalternativ, kommer vi i första hand att försöka tillgodose kunds önskan om valt fraktsätt men förbehåller oss rätten att utan avisering nyttja annan tjänst för leverans, exempelvis vid driftstörningar hos speditör eller direktleveranser från leverantör. Kolliuppgifter kan inte garanteras i dessa fall.

Beroende på beställningens beskaffenhet kan ibland mer än en utleverans vara nödvändig. Vi undviker detta i den mån det går och ingen extra fraktdebitering tillkommer när detta uppstår.

Adresser angivna till eftersändningstjänster inom eller utanför Sverige godkänns Ej. Detta pga. upprepade problem att få fram sändningar. För mer information, vänligen kontakta kundservice.

Fraktkostnader & s.k. Fri Frakt

Aktuella fraktkostnader syns i kassan innan köp genomförs.

Vi erbjuder fri frakt när din beställning uppnår ett visst belopp. Vissa skrymmande produkter är dock undantagna från detta erbjudande på grund av högre hanterings- och leveranskostnader. För de undantagna varorna tillkommer en separat fraktavgift, vilken tydligt framgår i kassan innan du slutför köpet.

Ångerrätt Privatpersoner.

Enligt distansköplagen har man alltid 14 dagars ångerrätt. Varan skall vid åberopande av ångerrätten återsändas i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller även förpackning. Man har enligt lag rätt att undersöka en vara på samma sätt som om den handlats i fysisk butik. Man får dock inte undersöka varan mer än nödvändigt. Skadad produktförpackning, vara eller liknande kan vara grund till värdeminskningsavdrag och ersätts av kunden. Om varan eller tjänsten har nyttjats, inkopplats eller installerats upphör ångerrätten.

Varor som har personlig prägel, varor som riskerar att tappa sitt värde samt är av en viss typ av beskaffenhet omfattas inte av ångerrätten. Produkter med bruten plombering anses vara brukade om sådan försegling bryts och returrätten är då förverkad.

Digitala varor såsom mjukvara, abonnemang etc. går Ej att returnera efter utförd leverans. Kabel på löpmeter, vissa typer av radiatorer, reservdelar & specialbeställda varor är exempel på produkter som inte omfattas av ångerrätten.

Även t.ex. hygienartiklar, matberedningsvaror, trimmers, epilator, rakartiklar, in-ear hörlurar m.m där försegling/plombering är bruten kan inte returneras i annat än reklamation/garantiärende. Återsändning av sådan vara kommer inte att behandlas.

Kampanjvaror, bonusar, fri frakt etc. avräknas om returer understiger kampanjens regler eller ersätts av kunden. Vid retur av varor som ingår i en beställning där en rabatt har tilldelats unikt för beställningens innehåll, utgår rabatten på ordern i sin helhet och mellanskillnaden debiteras kund. Exempel på sådant förfarande är när en rabatt är given baserat på inköp av en eller flera produkter tillsammans och delar av orden returneras.

Varor som tillverkas vid beställning kan ej avbeställas och omfattas inte av ångerrätten. Sådana varor har i förekommande fall detta utskrivet på produktsidan.

Val av andra fraktmetoder än det alternativ som är förvalt i kassan vid köptillfället återbetalas ej.

Vid nyttjande av ångerrätten, fyll i uppgifterna i retursedeln som medföljde ditt köp. Återsänd dina produkter tillsammans med denne.

Returadress Total EL AB Ringugnsgatan 14A 216 16 Limhamn

Samtliga gods ska skickas på ett sådant sätt att säker transport kan ske. Ska skickas som företagspaket, paket, brev eller motsvarande där vi får varorna tillsänt vår adress, Ej ombud. Vi löser inte ut gods mot postförskott.

Tänk på att du ansvarar för återtransporten. Spara kvitto med kollinummer! Fraktkostnader för returen åter oss står kunden själv för & ersätts inte.

Vi erbjuder en färdig lösning för detta som kan köpas här >> Retur för skrymmande, tyngre gods här >>

Det står kunden fritt att använda egna transportmetoder åter oss, dock debiteras kunden 150:- om det är så att varan har skickats till ett ombud istället för direkt till oss. Vanliga transportmetoder där vi får varorna tillsänt till oss är normalt sk företagspaket. Tex PostNord Parcel, DHL Paket mfl.

Återbetalning sker inom 14 dagar efter mottagandet av gods. Endast returfrakten bekostas av kunden under tiden för ångerrätten. Vid retur av delad order, återbetalas varornas värde.

Kontakt för retur under ångerrätten behövs inte så länge retursedeln har använts. Önskas kontakt eller utskick av ny retursedel kontakta oss vardagar 8-17 040-251400 alternativt kundservice@eldirekt.se

Öppet köp Privatpersoner.

Vi tillämpar 30 dagar enligt samma regler enligt ovan "Ångerrätt" Dock återbetalas inte frakter, avgifter och liknande utanför ångerrätten.

Ångerrätt, öppet köp företag.

Öppet köp tillämpas ej på företag utan vi hänvisar till köplagen. Eventuellt kan återköp göras med returavdrag beroende på produktens art. 30-50% returavdrag är vanliga beroende på produktens art samt leverantörens villkor. Vänligen kontakta kundservice om retur från företag önskas.

Outlösta paket.

Vid outlösta paket hos ombud förbehåller vi oss rätten att fakturera kund 12% av varornas värde dock minst 300:- inklusive moms som ska täcka fraktkostnader, avgifter från speditör, returfrakt samt hantering. Paket som har skrymmandeavgifter eller liknande debiteras dessa enligt speditörs prislista Ej utlösta paket faller ej under ångerrätten Liggtid hos ombud är normalt 7-10 dagar men kan variera. (aktuell liggtid står i speditörens avisering ) Kund debiteras de faktiska fraktkostnaderna för att skicka ut ett paket på nytt utöver ovan nämnda avgifter.

Reklamation/Garanti

Vid reklamation och garantiärende så kontakta alltid ELDIREKT.se innan varorna återsänds. Vid reklamationer så står alltid vi för returfrakten. Eget utlägg utan överrenskommelse med oss på förhand ersätts Ej. Garantier omfattar endast produktgaranti mot fabrikationsfel från respektive tillverkare. Kostnader kring ev arbete för inkoppling, bortkoppling, stillestånd eller liknande omfattas ej av garantin. Garantier på produkter som ska installeras av elektriker utgår om inte kvitto, fakturakopia för installationen kan visas upp vid anmodan. Det är vi, gentemot våra leverantörer / tillverkare som avgör hurvida en defekt vara kan kasseras eller skall återsändas. Kassering på eget bevåg riskerar utebliven hantering.

Ångerrätt och garanti behandlas på olika sätt därför kan inte retursedeln för ångerrätt användas. Komplett ifylld garantisedel ska alltid bifogas Samma kontaktuppgifter som ovan gäller vid reklamationer. Reklamationsrätt har man alltid i 3 år dock kan garantier skilja sig åt på olika produkter. 1-5 års garantitider är det vanliga. Se bifogade garantihandlingar för respektive produkt. 1 års garanti om inget annat anges.

Om en vara är felfri eller ej installerats korrekt vid vår kontroll tas en felsökningsavgift ut på minst 400:- upp till varornas värde. Varan skickas även tillbaka på kunds bekostnad. Har ersättningsvaror skickats ut innan retur är mottagen så debiteras även dessa.

Transportskador på gods.

Synliga skador på emballage / produkt anmäls direkt till transportören/ombudet vid mottagandet av godset innan du signerat att du mottagit godset, därefter till oss, då tillsammans med det ärendenummer som skall skapas för ärendet.

Dolda transportskador anmäls till oss och speditör/ombud inom max 7 dagar. Transportskador som anmäls efter 7 dagar behandlas ej.

Manualer, installationsanvisningar, bilder

Flertalet av våra produkter kräver fackmannamässigt inkopplande, montering och saknar därmed manualer och monteringsanvisningar. Detta gäller de produkter som ska installeras av behörig elektriker. Konsumentförpackade produkter har alltid bruksanvisningar enligt gällande regler för Sverige Bildinformationen på våra produkter ska ses som illustrationer och behöver inte alltid återge varans exakta utseende eller utförande. Vid osäkerhet eller frågor kring en specifik vara är Ni välkommen att kontakta kundservice innan köp.

Tvist.

Vid tvist mot privatperson har vi som policy att följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN) beslut Kontakt ARN 08-50886000 Tvist mellan företag löses normalt i svensk domstol (Malmö Tingsrätt)

Frågor som berör faktiska köp, pågående ärende och pågående reklamationer besvaras inom 48 timmar på vardagar.

Kundservice vardagar 9-16 Telefon 040-251400 kundservice@eldirekt.se Kontor och utdelningsadress. (Ej besöksadress) Ringugnsgatan 14A 216 16 Limhamn

Force Majure.

I händelser av naturkatastrofer, krig, åtgärder på arbetsmarknaden, myndigheters beslut, fördyrande omständigheter, uteblivna leveranser från underleverantörer eller därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilket ej skäligen hade kunnat förutses och påverkat det ingående avtalet från vår sida som gör att vi ej kan hålla vår del utgörs som grund från våra förpliktelser att fullfölja avtalet.

TOTAL EL AB 556537-5713

Innehar F-skatt Momsregistreringsnummer SE556537571301 Ringugnsgatan 14A, 216 16 Limhamn Telefonnummer 040-251400 Fax 040-6113131 Email: kundservice@eldirekt.se

ELDIREKT.se använder sig av sk cookies på sidan. Dessa cookies är till för att kunna bibehålla produkter i varukorgen samt för att du ska kunna genomföra köp hos oss. Se manualen för din webläsare hur du själv kan hantera användadet av cookies.

Antispam policy. ELDIREKT.se delar inte med sig av användares emailadresser, telefonnummer eller andra personuppgifter till annan part. Utskick från oss sker endast om du som kund har tackat ja till att få information från oss i samband med köp hos oss.

Kort om hur vi hanterar dina personuppgifter.

■ Total El Databas.

Samtliga personuppgifter är krypterade i vår databas. Under 45 dagar efter beställning har samtlig berörd personal hos Total El tillgång till:

  • Ordernummer, namn, adress, telefonnr, emailadress, varor och IP-nummer.

Efter 45 dagar visas inga personuppgifter utan en beställning är endast synlig som en anonym order med beställningsnummer och varor. Personal kan begära att personuppgifter blir synliga av dataskyddsansvarig vid behov. T.ex. för att kunna hantera reklamation/garantiärende. Efter 36 månader raderas alla personuppgifter automatiskt.

■ Total El Bokföring.

I vår bokföring (Fortnox) har vi endast det som krävs minst av oss enligt bokföringslagen. Dessa uppgifter sparas i 7 år och raderas därefter automatiskt. Uppgifter som sparas är:

  • Namn, datum, varor samt belopp.

■ Speditörer.

För att kunna leverera din beställning delar vi med oss av personuppgifter till följande speditörer:

  • PostNord

Digital signatur i form av ID kort, körkort eller pass sparas om varorna har haft legitimationskrav vid utlämnande. De uppgifter som sparas är:

  • Namn, adress, postnummer, emailadress, mobilnummer, kollinummer samt personnummer. Detta sparas i 6 månader.

■ Betaltjänster.

Samtliga våra betaltjänster hanteras av Walley AB. Alla personuppgifter hanteras enligt gällande regler. Fullständig förteckning av Walleys behandlig av personuppgifter hittar man här >>

■ Cookies.

De cookies som används innehåller inga personuppgifter. Sessionscookies behövs för att kunna genomföra ett köp. Se manual för just din webläsare hur man ställer in användandet av cookies.

Fullständig integritetspolicy laddas ner här

Datainspektionen är tillsynsmyndigheten för att dessa uppgifter hanteras rätt. 08-657 61 00

Dataskyddsansvarig för TOTAL EL AB Nils Dahl 040-251402

Betalsätt.
Walleys fakturalösning - Privat

I samarbete med Walley erbjuder vi faktura och delbetalning. Faktura innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Walleys delbetalning

I samarbete med Walley erbjuder vi delbetalning via konto. Konto innebär att alla dina köp under en månad samlas på en faktura, som skickas månaden efter dina köp. Du får hem dina varor innan du betalar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Walleys delbetalningskampanjer

I samarbete med Walley erbjuder vi faktura vid speciella delbetalningskampanjer. Delbetalningskampanj innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Följ din delbetalning genom att betala in det fasta beloppet som framgår på din faktura. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Köp nu – betala senare!

Alla köp gjorda med denna kampanj ger dig förlängd betaltid till i upp till 90 dagar. Kampanjavgift på 29 kronor ( aviavgift 29 kronor ) tillkommer. För att kunna handla med Walley ska du vara minst 18 år. För att se fullständiga villkor för Walley faktura se länkarna nedan:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Walleys fakturalösning - Företag

I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med faktura för företag. Faktura innebär att du får levererat varorna innan du betalar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura som skickas till företaget. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit

Återbetalning

Du som har betalt din faktura men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Walley. Walley kommer automatiskt att kontakta slutkunden via e-post. Efter att Walley har fått bankkontoinformation på Mina Sidor från slutkunden så betalas pengarna åter inom en till tre arbetsdagar. För retur på kreditkonton och delbetalningar kommer returen på beställningen bara att minska kundens öppna saldo, och ingen automatisk återbetalning till slutkunden görs.

Vid frågor kontakta Walley på Tel. 010 – 161 01 00 Eller besök oss på https://www.walley.se/kundservice/

Din elektriker i Malmö

Total EL i Malmö AB
Ringugnsgatan 14A
216 16 LIMHAMN

Total El

Kontaktuppgifter

Telefon
040-6115910

E-post
info@totalel.se